PÅ HUNDKÄX

MIRANDA - SVART & VITT

FOZ DO IGUACU - DEL TRE

Den andra april vaknade jag upp på hotellet efter att ha fått ganska så många timmars sömn, och när jag drog bort gardinerna möttes jag av en fin blå/rosa himmel. Efter att ha fixat iordning mig lite så gick jag till hissen och åkte ner ett par våningar till matsalen. Frukostbuffén var verkligen jättegod! Färst frukt, nån supergod kaka, frallor, yoghurt, müsli och färskpressad apelsinjuice och vattenmelonjuice. När jag hade ätit mig mätt tog jag hissen ner till lobbyn för att prata med guiderna om resan till den Argentinska sidan av vattenfallen. Trots att hon som var där just då knappt kunde nån engelska lyckades vi komma fram till vad jag ville göra under dagen, så jag betalade för biljetten och gick sedan upp till rummet för att ta det lite lugnt och sedan packa ihop mina saker. Vid kl nio var det dags för att åka!
Det tog över en timme dit, i bussen var det fyra-fem turister till men eftersom guiden pratade och skojade på portugisiska med så satt jag mest tyst längst bak för mig själv... När vi kom till gränsen mellan Argentina och Brasilien så tog guiden bara med sig alla våra pass, sedan fick vi vänta i ungefär 40 min innan han kom tillbaka men då var det bara att åka vidare, väldigt smidigt! Väl framme fick jag även låna argentinska pengar av guiden eftersom man tydligen behövde det för att betala entrén. Innan vi skiljdes åt förklarade han också för mig hur parken såg ut, vart man skulle åka/gå för att se vattenfallen och att vi skulle ses vid utgången vid kl sex då parken stängde. Jag är väldigt glad över att jag hittade den guiden på hotellet för annars hade det varit betydligt jobbigare att förstå hur jag skulle göra med allting... I alla fall så var det första jag gjorde sen att gå en liten bit till tåget, där man sedan fick vänta ett bra tag innan första tåget kom, som det sedan tog en kvart att åka med för att komma allra längst bort i parken. Där började sedan en lång promenad på flera km, 90% på en jättelång bro över vattnet, där det blev ganska trångt eftersom det var riktigt mycket människor där på en inte allt för bred bro. Till slut kom man i alla fall fram så att man var väldigt nära The Devil's Throat (det största vattenfallet), som man även kunde se från Brasiliens sida, men den här gången alltså från andra hållet.
Många fina fjärilar flög runt där, och dessa var inte de enda som jag lyckades få med på bild faktiskt! Det var som sagt väldigt många fåglar som svävade över vattenfallen och regnbågarna, och så såg jag faktiskt en söt sköldpappa under den långa bron, men annars var det inte så många djur på området... Eller oj, nu glömde jag ju helt bort tvättbjörnarna, eller vad det nu var för några djur, som man verkligen fick akta sig för så att de inte tog ens mat! När jag stod och väntade på tåget stod ett brittiskt sällskap framför mig, till slut så gick en av kvinnorna iväg för att köpa nåt att äta och när hon kommer tillbaka hinner hon bara öppna paketet med kex innan en tvättbjörn hoppar upp och rycker hela paketet ur händerna på henne. "Åh nej, jag som ville bjuda er på lite kex..." sa hon, fast på brittiska alltså, medan hon kollade hur djupt såret blev på hennes hand, och innan hon gick till toan för att tvätta det... Ehm ja, så kan det gå. Nu fortsätter vi med lite bilder!
När jag hade kommit tillbaka från den långa, långa bron så kände jag att det var dags för lite mat och dryck, så då fick det bli en subway med massa goda grönsaker och en flaska vatten. Det var en hel del tvättbjörnar som gick omkring mig men som tur var attackerade ingen mig, utan jag fick behålla min mat!
Sedan hoppade jag på det lilla tåget och åkte tillbaka en liten bit, för att gå den andra utav tre möjliga rundor, och där hittade jag ännu en fin fjäril som bara stod stilla och viftade lite med vingarna.
På denna runda såg man mest vattenfallen uppifrån, alltså man gick ofta över vattenfallen och kunde komma väldigt nära lite mindre vattenfall, men det var inte alltid en jättefin utsikt, som det var t ex från Brasiliens sida.
Men det var ju ändå långt ifrån en ful utsikt...
Alla dessa regnbågar <33 Näst intill finare än vattenfallen ju, haha... Fortsättning följer!