11 augusti med mamma & Cecilia

Lite bilder från en härlig dag i stugan med först mamma några timmar, då vi bl a åt supergoda kantarellmackor till lunch, njöt av solen, och sen lagom till fikat kom Cecilia. Mamma åkte hem och vi paddlade kanot runt den stora sjön, plockade massor av lingon, åt kantarellpasta till kvällsmat, spelade alfapet och kollade på den fina solnedgången. Dagen efter gick vi en långpromenad runt sjön och plockade ännu mer lingon och hade det mysigt. ♥

Dalarna - resan dit

Heeej! Nu är jag tillbaka i Halmstad igen och tillbaka i "skolbänken". Första dagen på år 2 avklarad, men vi hade bara en föreläsning på två timmar så det var rätt lugnt. Kurserna vi ska läsa nu är Arbete i förvaltning och Miljökemi, vilket nog kommer bli intressanta båda två, äntligen börjar de kurserna som känns lite som sånt vi faktiskt kommer att jobba med sen, typ. Hur som helst tänkte jag i alla fall direkt börja med att visa lite bilder och skriva om vår semester i Dalarna. :-) Jag är så nöjd med resan, det var superkul och mysigt att umgås med mamma, syrran och Gizmo, fantastiskt vackra vyer och härligt att bara vara ute och vandra så pass mycket per dag (i snitt ca 4 timmar). Men jag tänkte i alla fall börja med första dagen, då vi egentligen mestadels bara åkte tåg och buss.

07:20 gick första tåget från Halmstad till Hallsberg. Det regnade lite och väskorna var ganska tunga att släpa på till stationen, men vi fick i alla fall se en fin regnbåge både innan vi gick på tåget och en stund efter vi börjat åka. Vi åt lite frukost på tåget och första bilden jag tog med kameran var på första stoppet, alltså Hallsberg station. Där hade vi en timme på oss innan nästa tåg så vi hann gå till Ica och köpa lite mat.
Ytterligare ett par timmar senare bytte jag tåg i Borlänge (Ewe och mamma åkte vidare till Falun, vi hade visst råkat boka lite olika resrutter, haha) och sedan därifrån till Mora. Även om det var lite jobbigt att åka tåg och buss i nästan en hel dag, så var det ändå kul att se en del av Sverige susa förbi, se lite olika städer (mest stationer haha) och när vi närmade oss Dalarna blev landskapen så fina, med mer toppar och dalar, helt enkelt. :-)
I Mora fick jag vänta en timme ungefär, medan Ewe och mamma kom precis i tid till nästa buss. Jag passade bl a på att gå till Shell...
...och på vägen dit var det en liten "park" med en staty av en gubbe, som var nån slags politiker...
...med ett lite lustigt namn tyckte jag. :-)
Här satt jag en stund med all min packning och njöt i solen. Visst är det lite häftiga moln där bak också?!
16:20 gick bussen mot Grövelsjön. Jag föredrar tåg framför buss alla dar i veckan, så tre timmars bussresa var ju inte någon höjdare, speciellt inte efter att redan ha åkt tåg sen tidigt imorse, men det gick ändå helt okej. Bussen hade dessutom wifi som funkade hyfsat så kunde kolla lite Youtube vilket gjorde att tiden gick fortare.
Vid åtta på kvällen var vi äntligen framme på STF Fjällstation i Grövelsjön! Efter att ha packat in våra saker i rummen gick jag och Evelina en liten runda i skogen. Vi valde en lätt led som kallas Trollstigen, och var väl egentligen till för småbarn haha, med en massa små handgjorda troll utsatta längs med stigen, men den var mysig.
Solen gick ner och dom dramatiska molnen blev lite lätt rosa. Nån timme senare gick vi och la oss. Jag var lagom trött efter en hel dags resande, men det gick ändå lite snabbare än vad jag hade tänkt mig, och jag var bara så glad och taggad på att äntligen vara där!

Grann-kossorna

Hej hej! Snart är det äntligen dags; imorgon åker jag, mamma, Evelina och Gizmo till Dalarna! :-) Vet knappt om jag berättat nånting om det här? Men i alla fall så tar vi tåget från Halmstad tidigt imorgon, åker först till Hallsberg, sen Borlänge, Mora och så därifrån till Grövelsjön med buss. Hela resan kommer ta 13 timmar, vilket förmodligen kommer bli lite tufft men säkert värt det för att komma upp till fjällen och på vägen få se en del av Sverige. I Grövelsjön kommer vi sova tre nätter och vandra på lite olika leder, förhoppningsvis en liten bit in i Norge. På onsdan åker vi ner till Fulufjället där vi sover två nätter och kommer bl a kolla in Sveriges högsta vattenfall och världens äldsta träd. Är så taggad!! Jag har en del kvar att packa och fixa inför imon, men ska också passa på att vila och kolla på Suits (ska ju ändå vara dator-fri en vecka nästan sen hehe). Gör kanske några tidsinställda inlägg, men annars hörs vi igen när jag är tillbaka.

Här kommer i alla fall ett gäng med bilder som jag tog häromdan på grannens söta kor. Kalven (som börjar bli ganska stor) var en sån himla duktig modell, den bara stod och kollade nyfiket på mig samtidigt som den tuggade, vilket resulterade i ett antal roliga miner, haha! Ha det gött allesammans, vi hörs!

Mamma Mu stod en liten bit bort och iakttog mig hon med.